stemningsbilde
FORSIDENYHETERARRANGEMENTEROM OSSNYTTIGBILDERSPEIDERENFRILUFTSLIVETS ÅRDEBATTENGLISH

Viktige frister rundt nyttårsskiftet! (18.12.14)

Det nærmer seg et nytt år, og kontingentsatser og andre opplysninger må oppdateres i...

Juleinformasjon fra forbundskontoret (18.12.14)

Forbundskontoret holder stengt fra og med lillejulaften og til og med den første arbeidsdagen...

Spennende verv ledige for engasjerte rovere! (17.12.14)

Er du rover og søker spennende utfordringer? World Scout Moot 2017 søker kontingentleder og...

Arbeidsgruppe for revisjon av grunnreglene oppnevnt (15.12.14)

På helgens styremøte oppnevnte Speiderstyret en arbeidsgruppe som innen utgangen av februar...

Seil med Havbraatt i 2015 (15.12.14)

Rederi Havbraatt er i gang med planleggingen av sesongen 2015, og er du glad i kombinasjonen...

Samarbeider om dugnad og kurs (02.12.14)

Norges speiderforbund har inngått et samarbeid med Norsk Folkehjelp om førstehjelpskurs og...

Meld inn årets nye medlemmer i november! (28.11.14)

På mandag skrives de siste medlemskontingentene for 2014. Medlemmer som skal ha giro for i...

Lange dager med flott utsikt, på vei over Jostedalsbreen.

Jostedalsbreen på langs

Publisert: 07.05.2012 kl. 10:14 - sist oppdatert: 09.05.2012 kl. 14:21

Ni mil og tre tusen høydemetre. Å gå Jostedalsbreen på langs er en slitsom affære. Til gjengjeld får man nyte en fantastisk utsikt over den norske fjellheimen. Nettverk for friluftsliv arrangerte turen forrige helg!

Josten på langs kan være Norges fineste vårskitur, eller det kan være en skikkelig vintertur - selv på sommeren! Det er tross alt en grunn til at det ligger en isbre der. Denne gang var vi derimot velsignet med et helt fantastisk vær. Etter litt snøvær den første dagen, var det ikke en sky på himmelen resten av turen!

Mye opp og ned

Det er flere mulige ruter over breen. Vi valgte den klassiske ruten fra Erdalen til Fjærland. Starten var ved Oppstrynsvatnet, noen få meter over havet. Dit kom vi med buss om kvelden, og gikk videre til Vetledalseter en mil oppover dalen. Der fikk vi selskap av en stor gjeng fra DNT. Neste dag ble den tyngste. Først tusen høydemetre oppover Erdalsbreen i snøvær, så en lang og bratt nedoverbakke, før enda 500 høydemetre opp det beryktede brefallet Småttene. Dette ble en prøvelse for flere av oss, men med litt solidarisk ompakking av sekker og imponerende innsatsvilje, kom vi opp til selve breplatået sent om kvelden.

På vei mot fjelltoppen Lodalskåpa.

Neste morgen strålte solen, og vi kunne nyte en god frokost mens DNT gikk forbi teltene våre på en lang, lang rekke. Turen vår skulle vare en dag lenger, så vi satte først kursen mot Lodalskåpa, en fjelltopp på 2083 m som ruver over landskapet vi befant oss i. For en fjelltopp! Og for en dag å besøke den på! Det siste stykket opp til toppen er nær 50 grader bratt, med mange hundre meter nedoverbakke under seg. Heldigvis var snøforholdene bra, så turen opp gikk fint. Derfra hadde vi en fantastisk utsikt utover hele Jostedalsbreen, og alle fjellområdene rundt. Vi kunne til og med skimte Jotunheimen i det fjerne.

– Her skulle man bodd, utbrøt Stina med et drømmende blikk...

Den siste bratte bakken opp til Lodalskåpa.

På toppen av toppen av Lodalskåpa (2083 m).

Lange flate dager

Resten av turen over breplatået er ganske flatt, men fortsatt med fantastisk utsikt. Dagen etter besøket på Lodalskåpa gikk vi hele 37 km, ganske langt når man har tung sekk. Heldigvis hadde "DNTs tråkkeservice" laget flotte spor til oss det meste av veien! Det var likevel en sliten gjeng som endelig kunne sette opp teltene ved Flatbrehytta.

– Så sliten tror jeg aldri jeg har vært, konstaterte Thor Einar, før han droppet middagen og hoppet rett i soveposen.

Det er ikke rart, for den lange turen fikk en ekstra slitsom avslutning når solen gikk ned og snøen i alle de bratte nedoverbakkene frøs til steinhard skare - fulle av dype spor fra alle som hadde kjørt her tidligere på dagen. Det var ikke annet å gjøre enn å ta av skia og gå til fots.

Utsikten fra teltet neste morgen er nesten ubeskrivelig. Soloppgang over breen, fjellene og fjorden helt der nede var et syn verdt alt slitet. Men slitet var enda ikke over! Havregrøt i sola, og så bar det nedover. Bratt nedover! Tusen meter nedover, på omtrent like mange meter bortover. Det var bare å putte skia på sekken med en gang, og labbe forsiktig i vei. Når sola fikk tak kunne vi også driste oss til litt aking. Det tok sin tid, men omsider var vi nede. Magne raska på det siste stykket for å starte en trend - bading i breelv!

– Vi skal jo kjøre buss i åtte timer. Greit å få av seg det verste...

Passe slitne og solbrente bar det hjemover til den snøfrie byen. En stor opplevelse rikere!

Stina hopper av glede etter å ha gått Josten på langs. Nå venter bare siste etappe ned til fjorden ved Fjærland.

Nettverk for friluftsliv er en løst organisert gruppe av speidere som er ekstra glad i skikkelig friluftsliv. Nettverket arrangerer jevnlig turer og kurs, som alle kan være med på, og hvem som helst kan ta initiativ til turer. Følg med på speiding.no og Facebook  for info om mulighetene.

Tekst: Morten ØdegaardFoto: Morten Ødegaard
Søk i speiding.no
Googlesøk i speiding.no
Speidermuseet
Norsk Speidermuseum gjør speiderhistorien levende.
Forbundsmerket
På våre ressurssider om profilprogrammet kan du laste ned forbundsmerket, maler for brevark, presentasjoner og lese mer om bruk av farger og fonter.
Samarbeidspartnere
Norges speiderforbund | Besøksadresse: St. Olavs gate 25, 0166 Oslo | Postadresse: Postboks 6910 St. Olavs plass, 0130 Oslo | 22 99 22 30 | nsf@speiding.no